امام خمینی فقط حرف اخلاق را نمیزد بلکه به اخلاق پایبندی عملی نشان میداد/ مشکل امروز ما اینست که راه امام خمینی را ادامه نمیدهیم/ بعضی از ائمه جمعه گوئی نذر کردهاند «خود اصول دین پندار» باشند
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۳۳۳۷
به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله تازه ترین شماره این روزنامه نوشت: «یاد دارم که در ایام طفولیت، متعبد بودمی و شبخیز و مولع زهد و پرهیز. شبی در خدمت پدر رحمةاللهعلیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز برکنار گرفته و طایفهای گرد ما خفته.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این، موعظهای گرانسنگ از سعدی خوشسخن است که در قالب زیبای نصیحتی اخلاقی از پدر خود، که او هم اهل علم و فکر و اخلاق بود، به یادگار گذاشته است. این مبحث را بدان جهت انتخاب کردهام که احساس میکنم و بسیاری از دلسوزان کشور و نظام نیز همین احساس را دارند که امروزه اخلاق بزرگترین گمشده جامعهایست که در آن زندگی میکنیم. در جامعه انقلابی و اسلامی ما که به گفته شهید مظلوم آیتالله بهشتی انقلاب آن «انقلاب ارزشها»ست، باید اخلاق حرف اول را بزند و سیاست و اقتصاد و قضاء و اجرائیات فقط در بستر اخلاق جریان پیدا کنند. حتی قانون هم باید در کشوری که صاحب انقلاب ارزشهاست، درونمایه اخلاقی داشته باشد کمااینکه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی اینچنین است. اگر سخنرانیها، پیامها و نامههای امام خمینی را که در کتاب «صحیفه امام» گردآوری شده با دقت مطالعه نمائید خواهید دید که اخلاق، جانمایه تمام مطالبی است که از آن نادره دوران به یادگار مانده است. این ویژگی در 10 سال آخر عمر امام که مسئولیت رهبری نظام جمهوری اسلامی را برعهده داشت پررنگتر به نظر میرسد. علت اینست که در آن 10 سال، برخلاف دوران قبل از تأسیس نظام جمهوری اسلامی که برای ریشهکن کردن رژیم منحط شاهنشاهی تلاش انقلابی میکرد، حالا مسئولیت ریشهدار ساختن یک نظام حاکمیتی مبتنی بر اسلام را برعهده گرفته بود، اسلامی که پیامبرش فرموده است «اِنَّی بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» برای رساندن انسانها به قله رفتارهای اخلاقی، مسئولیت پیامبری برعهده من گذاشته شده است.
در همان دهه 60 در جلسهای که سران قوا و نخستوزیر وقت خدمت امام خمینی بودند، یکی از حاضران گفت سران فلان جمعیت، روحانیت را قبول ندارند. امام فرمودند آنها شما را قبول ندارند. او گفت منظورم اینست که شما را هم قبول ندارند. امام گفتند: قبول نداشته باشند. من که اصول دین نیستم که همه مرا قبول داشته باشند.
این ماجرا نشان میدهد امام خمینی فقط حرف اخلاق را نمیزد بلکه به اخلاق پایبندی عملی نشان میداد. رمز موفقیت امام در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران و تسخیر صدها میلیون قلب در سراسر جهان نیز همین بود. او به دنبال تسخیر قلبها نبود، بلکه چون خالصانه میگفت و رفتارش نیز با آنچه میگفت منطبق بود، قلبها به تسخیر او درمیآمدند (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً - سوره مریم آیه 96).
مشکل امروز ما اینست که راه امام خمینی را ادامه نمیدهیم. حرف، زیاد میزنیم اما کمتر عمل میکنیم و گاهی برخلاف آنچه میگوئیم عمل میکنیم. اخلاق در گفتار و رفتارمان جائی ندارد. آنقدر در پوستین خلق میافتیم که به قول سعدی خفتنمان بر بیدار ماندنمان ترجیح دارد. با اینکه نماز جمعه، اگر درست برگزار شود، از نعمتهای الهی است ولی حالا که در اثر شیوع کرونا نماز جمعهها برگزار نمیشوند، عدهای از اینکه میبینند بعضی از ائمه جمعه در پوستین خلق نمیافتند، خدا را شکر میکنند. بسیاری از ائمه جمعه ما خوب صحبت میکنند و اهل خدمت به خلق خدا هستند و مردم نیز قدردان آنهایند، ولی بعضی از آنها گوئی نذر کردهاند «خود اصول دین پندار» باشند و در پوستین خلق افتادن را عین اخلاقمداری بدانند!
همین وضعیت در عدهای از مسئولین دستگاههای مختلف حاکمیتی جریان دارد. پرگوئی، مرام آنهاست، حذف اخلاق را مستحب مؤکد میدانند و به جای آنکه به کار خود مشغول باشند، به جان این و آن میافتند. تا زمانی که به این راه کج میرویم، راه به جائی نخواهیم برد. چاره کار در اینست که به تهذیب نفس همت گماریم و اخلاق گمشده را بازیابیم.
همین وضعیت در عدهای از مسئولین دستگاههای مختلف حاکمیتی جریان دارد. پرگوئی، مرام آنهاست، حذف اخلاق را مستحب مؤکد میدانند و به جای آنکه به کار خود مشغول باشند، به جان این و آن میافتند.»
در همین رابطه؛ روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع» نوشت: «برخلاف دستور اکید دین اسلام مبنی بر پنهان نگهداشتن کمک به مستمندان، امام جمعه ایرانشهر برای دادن چند اسکناس 10 هزار تومانی به کارگرانی که بیکار ماندهاند، در داخل خودرو نشست و در برابر دوربین فیلمبرداری با رفتاری غیرمحترمانه اقدام کرد. این رفتار خلاف دستور شرع و دور از مبانی اخلاقی و کرامت انسانی، بازتاب منفی وسیعی در شبکههای اجتماعی داشته و هماکنون در فضای مجازی دست به دست میشود. شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در برابر چنین رفتارهائی تا چه وقت میخواهد سکوت کند و بیعملی نشان دهد؟»
منبع: جماران
کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی مسیح مهاجری ائمه جمعه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی امام خمینی ائمه جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۳۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
ایسنا/قم رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی، با اشاره به اینکه ضعفهای اخلاقی در اصناف مختلف در کشور مشاهده میشود، گفت: عدم رعایت حقوق همدیگر در بسیاری از موارد در جامعه امروز دیده میشود که نشان میدهد نیازمند ارتقا و تعمق دانشی در زمینه اخلاق و توجه عملیاتی به اخلاق هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین زارعان، در گفتوگو با خبرنگاران، اظهار کرد: معارف و آموزههای دینی در سه بخش اعتقاد، اخلاق، احکام و شریعت خلاصه میشود؛ بخش احکام و مناسک مورد توجه قرار گرفته، اما به باورها و اعتقادات توجه کمتری شده در حالی که فلسفه دین متکفل آن است.
وی ادامه داد: در بخش پاسخ به شبهات اعتقادی، اندیشمندانی کار کردهاند، اما بخش اخلاقیات با توجه به فراگیری و اقبال عموم مردم، کمتر در مقام عمل مورد توجه قرار گرفته است و به وسعت سایر بخشها مهندسی علمی اتفاق نیفتاده است.
زارعان افزود: حوزههای علمیه باید به اخلاقیات توجه بیشتری داشته باشند، غیر از مقام دانش، در مقام رفتار و سبک زندگی مشکلات بسیاری داریم. آنچه ما در جامعه انسانی عصر امروز شاهد آن هستیم در فلسطین و ماجرای غزه، بیش از اینکه یک معارضه سیاسی و نظامی باشد یک بداخلاقی در جوامع انسانی است.
رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت بیان کرد: بزرگترین شاخصهای اخلاقی در جنگهای صدر اسلام اتفاق افتاده است، در جریان نهضت عاشورا با توجه به جنگ بودن آن، مباحث اخلاقی زیادی پیش آمد؛ اما در جریان غزه تمام معیارهای اخلاقی زیرپا گذاشته شده تخریب و قتل کودکان و زنان و نسلکشی و گرسنگی همگی دایرةالمعارف بیاخلاقی در غزه است.
زارعان با اشاره به اینکه ضعفهای اخلاقی در اصناف مختلف در کشور مشاهده میشود، گفت: عدم رعایت حقوق همدیگر در بسیاری از موارد در جامعه امروز دیده میشود که نشان میدهد نیازمند ارتقا و تعمق دانشی در زمینه اخلاق و هم توجه عملیاتی به اخلاق هستیم.
وی اظهار کرد: این موسسه ۱۴ سال در محورهای اخلاقی و تربیتی و رشتههای مرتبط در حوزه رشد اخلاقی مانند روانشناسی و علوم تربیتی فعالیت داشته و موسسه آموزش اخلاق و تربیت یکی از فعالیتهای این موسسه (جامع اخلاق و تربیت) است.
رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت تصریح کرد: ۴۰۰ نفر از طلاب سطح ۲ حوزههای علمیه با توجه به کیفینگری از طریق آزمون و مصاحبههای علمی وارد این موسسه شدند؛ در این موسسه بنا نیست تولید مدرک و جذب حداکثری اتفاق بیفتد بلکه به دنبال کیفیت هستیم.
وی یادآور شد: موسسه در دورههای رسمی طلاب سطح ۲ برای مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دارد و در رشتههای اخلاق اسلامی، مشاوره، روانشناسی اسلامی و تربیت اخلاقی فعالیت دارد؛ دورههای فشرده و کوتاه مدت مانند اخلاق اسلامی، مشاوره اسلامی، تربیت مربی کودک و نوجوان، برنامهریزی آموزشی و مدیریت آموزشی به صورت مقطعی نیز در موسسه برگزار میشود.
انتهای پیام