تاریخ مختصر منابع اولیه حدیثی
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۰۰۹۷
خورشید درخشان اسلامی در افق شرق پدیدار گشت و همه عالَم را از پرتو انوارش، روشن ساخت و در سایه اشعههای نورانی اش گسترش پیدا کرد، در زمانی که عالَم در جهل و توحش و بربریت غوطه ور بود، همان دنیایی که ظلم و ستم بر اهل آن چیره شده بود و در بین افراد عالَم دشمنی رایج و شایع شده بود،
همان جهانی که از عدالت اجتماعی فاصله زیاد گرفته بود و برای افراد جامعه انسانی هیچ نصیب و بهرهای از انسانیت و مدنیت، در آن عالَم متصور نبود و در چنین دوران حساسی، پیامبر اسلام(ص) ظهور کرد و دلهای مردم را به قرآن کریمش و سخنان گوهربارش و از طریق احادیثی که در گفتوگوها و مجالس دینی بر مردم القا میکرد، زنده گردانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سخن گزافه و مبالغه نیست، اگرصریح و آشکارا بگویم: درهای دین اسلام بر پوینده راهش گشوده است و دین اسلام میدانی فراخ گسترانیده تا پیشرفت و تمدنی جدید برای نسلهای نو به ارمغان آورد. دین دایره بستهای نیست و بسیار گسترده است، اما نه به آن معنا و مفهومی که برخی از جوانان ما که در وابستگی به تمدن جدید افراط دارند، برداشت میکنند بلکه در محدوده متابعت با کتاب و سنت و فقه شیعه، چرا که تعالیم عالیه اسلام برای زمانهای طولانی وضع شده و جاودانه خواهند ماند و همه عصرها و دورهها از پرتوی انوار آن بهره مند میشوند.
اسلام یگانه دین در بین همه ادیان است که در تعالیم ارزشمندش، عقبهها و مسیرهای بسیاری یافت میشود که بهعنوان مانع در برابر فسق و فجور قلمداد میشود که مردم به آن فسق و فجورتمایل نشان می دهند. و همین افتخار برای اسلام کفایت میکند. اسلام، انسان را تقدیس کرده و بسیار گرامی داشته است.
با بررسی قوانین و مقررات کاملی که پیامبر اسلام(ص) برای سعادت و خوشبختی انسان در دو جهان آورده است، روشن میشود که این قوانین منحصر به قرآن کریم نمیشود و همه آنها در سنت نبوی نیز موجود نیست، بلکه کلیاتی از آن مسائل در قرآن ذکر شده و جزئیات آنها در اخبار و احادیث روایت شده به سند معتبر و عالی از پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام آمده است. و به همین دلیل است که پیامبر در حدیث متواتر بین فریقین شیعه و سنی معروف به حدیث ثقلین، امت را به قرآن و عترت ارجاع میدهد. پس قرآن و حدیث شانه به شانه و کنار در کنار یکدیگرند و هیچ کدام از دیگری بینیاز نیست، بلکه در برخی موارد تفسیر یکی از آن دو، بدون وجود دیگری ممکن نیست.
بدین روی راویان حدیث همت کردند و بخصوص با توجه به این سخن پیامبر که به حفظ 40 حدیث تأکید کرده بود، برای گردآوری و حفظ حدیث نبوی بیشتر تشویق و تحریص میشدند؛ به نحوی که در زمان امام جعفر صادق(ع) شمار مجموعههای حدیثی به حدود 400 کتاب میرسید، که این 400 تصنیف حدیثی در اصطلاح محدثان و رجالیون به «اصول اربعمائه» نامیده میشدند.
از امتیازاتی که برای این اصول و مؤلفان آنها برشمرده میشود، این است که اصحاب حدیث برای آنها اعتبار و جایگاه خاصی قائل بودند و از طریق قرائت و روایت ، حفظ و تصحیح، توجه بسیار به آنها و فضیلت دادن این مصنفات بر سایر تصنیفها، اهتمام زیادی به آنها نشان میدادند. بیشتر این اصول، از طریق گزارش مجالس و در پاسخ به مسائل مختلف (جوابات المسائل) و در ابواب مختلف و متفرق فقه و اصول جمعآوری شده بودند، مرتب و منقح و مهذب نبودند و به همین دلیل فقها و محدثین از زمانهای قدیم تا کنون با هدف تسهیل در بهرهبرداری و سهولت استفاده از کتب حدیثی، به جمع و ترتیب و تهذیب احادیث به روش فنی گرایش پیدا کردند. همین کتابهای اصل، مبنای عمده کتابهای حدیثی شیعه شدند که تفصیل مطلب در کتابهای مربوط به تاریخ حدیث آمده است.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۰۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکس/ حدیث نصب شده در دیدار امروز معلمان با رهبر انقلاب
قال صادق(ع): تَوَاضَعُوا لِمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ اَلْعِلْمَ | امام صادق(ع) میفرمایند: در برابر کسی که از او دانش میآموزید فروتن باشید. الکافی جلد 1